BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

06/11/'01 Email

Het gebruik van email is niet meer weg te denken uit onze moderne maatschappij. Méér dan een miljard emailadressen zullen in 2005 wereldwijd in gebruik zijn. Momenteel zijn er dat naar schatting 600 miljoen. Maar liefst een zesde van alle wereldwijde emailadressen is bij Microsoft’s Hotmail ondergebracht. Daar kun je een gratis emailaccount krijgen, als je dat ook gebruikt. Want emailadressen die voor een periode van 45 dagen of langer niet gebruikt worden, sluit men af. Die 1,2 miljard emailadressen in 2005 zullen meer dan 36 miljard emailberichten genereren. Dagelijks welteverstaan!

Zeker in het zakelijk verkeer wordt er steeds meer met email gewerkt. In de States ligt dat nu al op zo’n 22 berichten gemiddeld per dag. En de tendens is nog steeds sterk stijgende; zeker nu naar aanleiding van de recente Antrax-dreigingen.
Een emailtje versturen, gaat uiteraard veel sneller dan het versturen van een brief. De berichten zijn daardoor vaak nonchalanter opgesteld, informeler en vaak wordt de spellingscorrector niet eens gebruikt. Ergo, ze krioelen soms van de fouten. Toch heeft die informele kant ook zijn voordelen, en zijn charme. Bijna als in een persoonlijk gesprek, wordt een terloopse gedachte even kenbaar gemaakt; daarop reageren is een kwestie van etiquette (of in internetjargon netiquette). Een emailbericht moet kort en relevant zijn.
Emoticons en smileys helpen daarbij. Afkortingen en tekentjes die de laatste tien jaar in de internetwereld volop gebruikt worden en tegenwoordig ook in het sms-verkeer ‘gang und gebe’ zijn. Gebruik per bericht een thema; met een duidelijke ‘betreft’-regel. Het gebruik van hoofdletters wordt enkel aanbevolen als u luidkeels iets wilt mededelen. Met andere woorden, dat staat gelijk aan SCHREEUWEN.
Uiteraard is het af te raden gevoelige informatie via de email te versturen of onzinnige bijlagen. Zaken als creditcardgegevens bijvoorbeeld, zijn zo op te vangen. Het versleutelen van berichten kan bijvoorbeeld met behulp van een PGP-programma (dat staat voor Pretty Good Privacy). Een encryptietechniek die op tal van plaatsen vrij via het internet beschikbaar is. Daarnaast zijn er ook tal van commerciële programma’s. Daarvoor geldt: hoe duurder, hoe beter. Zoek altijd naar vergelijkende tests en maak dan pas een keuze.
Virussen staan overigens nooit direct in een emailbericht, maar doemen altijd op als een attachement. Klik dus per definitie nooit bijlagen aan. Een van de belangrijkste irritatiebronnen in het emailverkeer zijn de ongewenste emailberichten van derden, ook wel ‘spam’ of ‘junk mail’ genoemd. Hier is relatief weinig tegen te doen.
Ondanks het feit dat onder meer EuroCAUCE (European Coalition Against Unsolicited Commercial Email) daar voortdurend tegen vecht. Laat gewoon nooit het persoonlijke emailadres achter op een site waar de achtergronden van onbekend zijn. Want als je eenmaal in een malafide database zit, is er vaak weinig meer aan te doen. Reageer in ieder geval nooit ‘in reply’ op zo een bericht (ook niet met ‘remove’ als onderwerp), want dat verhevigt het aantal onzinberichten alleen maar. En als je toch je emailadres ergens op een dubieuze site achter wilt laten, gebruik dan daarvoor nooit het persoonlijke emailadres, maar altijd een gratis emailadres. Want als u dat 45 dagen niet gebruikt, wordt het automatisch verwijderd.

Marc Bosch

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>