BOSCH CMC
Creative Marketing Communications

Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:

22/5/'01 Hepi

Recentelijk las ik ergens dat pakweg 85 procent van de jeugd tegenwoordig internettoegang heeft. En met de Hepi-vakantie voor de deur, openen ook de regionale pretparken en wat dies meer zij hun deuren. Waar naar toe met de kids de komende anderhalve week? Van de kinderen zelf, zult u via het internet geen tip in onze provincie vernemen. Het Limburgse internet informeert voornamelijk volwassen. Het is alsof de tijd heeft stilgestaan en men nauwelijks beseft dat die 85 van de 100 kinderen ook daadwerkelijk een muis kunnen bestieren, en daarna hun ouders informeren. Dat hebben de grote nationale attracties wel in de smiezen. Laten we eens een virtueel Limburgs dagtochtje maken.

We beginnen in Europa's voordeligste pretpark in het Nederlands dagtoeristenstadje sinds jaar en dag: Valkenburg aan de Geul, en het aldaar gelegen pretpark De Valkenier. Met de deur in huis, vermelden ze op hun thuispagina dat een fysiek bezoekje slechts Hfl. 9,95 per persoon kost. De Duitse Mark wordt tegen dezelfde koers als de gulden gerekend (toch maar even vooraf ‘wechselen’) en Belgen hoeven maar 199 Frankskes neer te tellen (ook een pittige wisselkoers). Veel verder dan een platte woordelijke opsomming van de attracties (veelal zonder plaatjes), en een routebeschrijving komt hun site niet. Laat staan dat ze de kids als internetdoelgroep ontdekt hebben. Het eveneens aldaar gelegen Sprookjesbos verleidt met ietwat meer plaatjes. Wie er geweest is, herkent ze meteen. En de routebeschrijving is - net als de opzet van deze site – erg summier.

Het Drielandenpunt in Vaals heeft ook niet echt voor kinderen uitgepakt. Kinderen van 4 tot 11 jaar betalen bij de Kasteeltuinen in Arcen toch elf Gulden; hun site verraadt dat de jeugd niet hun doelgroep is. Het Industrion in Kerkrade mag dan wel een eigen cybercenter hebben, maar hun site is verre van actueel. Loopt bijna een jaar achter. Eén jaar: jawel, dat zijn zes internetjaren! Dat geldt ook voor Kasteel Hoensbroek. Nee, kinderen kunnen wat dat betreft beter naar www.sterrenwacht.nl in het Brunssumse bezoekerscentrum Schrieversheide. Daar hebben ze het nog steeds over de Paas-evenementen. Pakweg één internetjaar geleden. Ook het Afrikacentrum in Cadier en Keer ziet in kinderen geen potentiële missionarissen, letterlijk en figuurlijk. De kidspagina van het Limburgs Museum in Venlo dan maar opgezocht. Je kunt daar lid worden van de Piekeclub, maar het infoweekend is al passé. De kids zelf, spreekt men op de site niet direct aan. Of de ouders hen lid maken? Ook bij het Natuurhistorisch Museum in Maastricht vinden kinderen niet één-twee-drie hun weg. Toch zijn zij altijd wel educatief actief.

Kortom, het is bijzonder treurig gesteld met het kindvriendelijk communiceren. Kinderen vormen kennelijk nog geen doelgroep ‘an sich’ op het internet. Die wijken waarschijnlijk dan ook massaal uit naar andere virtuele attracties buiten onze provincie die daar wel vol op inzetten.

Marc Bosch
 

N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...

<TERUG>