BOSCH
CMC
Creative Marketing Communications
Onderstaand internetverhaal stond in de Scala-bijlage van Dagblad De Limburger:
25/9/'01 Internetmagazines Vorige week kondigde Quote Media aan dat zij het blad Emerce (en de commerciële site www.emerce.nl) overnemen. Eerdere pogingen om zelf een zakelijk internetblad op te zetten mislukten; met deze nieuwe acquisitie wordt de basis gelegd voor een nieuwe portal die tegen het eind van het jaar gelanceerd wordt. Gericht op de jonge snelle zakenman m/v. Emerce belicht sinds een paar jaar tal van ontwikkelingen in de internetbusiness; stond/staat kort bij de Newconomy-activiteiten van Maurice de Hond. Hij lanceerde enkele jaren geleden zijn eigen portal WebWatch, die inmiddels geheel in Emerce is opgegaan.
Er zijn tal van actualiteitensites die de ontwikkelingen op en rond het internet actief volgen. Een van de meest toonaangevende sites in Nederland sinds jaar en dag is Planet Multimedia, een uitgave van Planet Internet. Onlosmakelijk verbonden met de internetjournalist van het eerste uur Peter Olsthoorn. Hij volgt de internationale actualiteit op de voet en doet daar verslag van. En sinds begin juli overigens vanuit zijn eigen bedrijf Entopic, waar een belangrijk deel van de ‘oude’ Planet-organisatie nu werkzaam is. Met Planet als de belangrijkste klant. De berichtgeving op Planet Multimedia is de laatste jaren sterk in de richting de financiële actualiteiten verschoven. Het spitsvondige en creatieve van het internet, komen helaas steeds minder aan bod.
Die ‘oorspronkelijke’ spirit komt meer boven bij het E-zine SmallZine. Dat inmiddels ook al weer zo een vijf jaar bestaat. Koen Vrancken en c.s. versturen maandelijks een newsletter naar dertigduizend abonnees. Via hun site kan men ook naar meer dan driehonderd Nederlandse E-zines doorklikken. Of naar de jaarlijkse E-zine verkiezing.
Kritisch, actueel en gratis, en misschien wel het meest sprankelend is De Cursor uit België. Sinds jaar en dag een van de populairste sites in de Nederlandstalige internetwereld, met Roeland Tegenbos en Stijn Wuyts als onafhankelijke, drijvende krachten. Dit soort E-zines zijn vaak in handen van liefhebbers. Een- of tweepitters, die met een gezonde portie relativeringsvermogen het wel en wee kritisch volgen. En heel wat werk verzetten, veelal zonder honorering. Een van de leukste initiatieven was in handen van Paul van Zwieten: webbedingetjes. Hij kluunde zes jaar lang op zijn zolderkamer het internet af op zoek naar de meest absurde en hilarische sites. Doch helaas, sinds eind augustus is die uit de lucht. De Cursor kwalificeerde het trieste feit als ‘Het Internet is aan het afsterven’ en ‘de romantiek is verdwenen’. De reacties in het gastenboek op www.webbedingetjes.nl onderstrepen die emoties rond dit grote gemis. Op dezelfde dag stopte het evenzo populaire en absurde www.dailywacko.com.Toeval? Wie zal het zeggen. De pioniersgeest lijkt stilaan uit de fles. En of de commerciële initiatieven die weer leven in blazen, valt te betwijfelen. Een nieuw tijdperk lijkt aangebroken.
Marc Bosch
N.B. De content en de links in dit verhaal kunnen natuurlijk na verloop van tijd niet meer actueel zijn...