volgend tandprothetisch onderwerpvorig tandprothetisch onderwerp

Codex van beroepsethiek voor tandprotheticiRetour informatie overzichts pagina.

tandprothetiek

 

Algemene Regels
Verhouding tot het publiek
Verhouding tot de individuele patiënt
Verhouding tot collegae en andere hulpverleners

De inhoud van deze Codex is besproken en beoordeeld op de Algemene Vergadering van de O.N.T. van 10 juni 1987, tijdens welke vergadering deze Codex als zodanig is aanvaard.
 
1. Algemene Regels

1.1
klik hier voor het begin van deze pagina
De Tandprotheticus zal ernaar streven elke patiënt de meest adequate behandeling te verstrekken of te doen verstrekken, zoals deze behandeling onder beroepsgenoten gebruikelijk is, een en ander tegen de achtergrond van beperkingen, voorzover zij in deze codex elders zijn aangegeven.
1.2
Een Tandprotheticus behoort zijn kennis en vaardigheden met betrekking tot zijn beroepswerkzaamheden op peil te houden en waar mogelijk aan de ontwikkeling daarvan een bijdrage te leveren. Nascholing kan hierbij van nut zijn.
1.3
De Tandprotheticus dient zich in zijn beroepsuitoefening te beperken tot die handelingen welke hem bij of krachtens Wet zijn toegestaan.
1.4
De Tandprotheticus dient zich in elk geval te onthouden van het stellen van medische of  tandheelkundige diagnose, het wijzigen van de samenstelling van een bestaand gebit en het behandelen van een patiënt met pathologische aandoening.
1.5
De Tandprotheticus behoort te beschikken over voldoende praktijkruimte en een outillage die aan de eisen destijds voldoet.
1.6
De Tandprotheticus is verplicht de voor de behandeling relevante gegevens van elke patiënt in een kaartsysteem of in enig ander documentatiesysteem op te nemen en deze registratie van patiëntengegevens op deugdelijke wijze te bewaren en bij te houden.
1.7
Het is een Tandprotheticus niet toegestaan om de organisatie en/of exploitatie van de door hem uitgeoefende praktijk dusdanig in te richten dat zijn beroepsuitoefening in overwegende mate wordt beïnvloed door een niet-tandprotheticus.
 
2. Regels ten aanzien van de verhouding tot het publiek in het algemeen
2.1
klik hier voor het begin van deze pagina
De Tandprotheticus zal zijn praktijkadres van zodanig opschrift voorzien, dat het publiek wordt geïnformeerd omtrent het feit dat een Tandprotheticus op het betreffende adres de praktijk uitoefent.
2.2
Reclame-uitingen middels advertentie of anderszins zijn toegestaan, mits wordt voldaan aan de navolgende eisen:
a. De boodschap in de reclame-uiting mag uitsluitend betrekking hebben op de
   werkzaamheden van de Tandprotheticus zelf en mag op geen enkele wijze de
   schijn wekken dat tevens reclame wordt gemaakt voor een activiteit, die de
   Tandprotheticus niet zelf kan of mag verrichten;
b. De Tandprotheticus dient ervoor te zorgen, dat patiënten noch in woord noch in
   beeld op een herkenbare wijze in deze reclame-uitingen naar voren komen;
c. Reclame-uitingen dienen naar aard en omvang bescheiden te zijn. De waardigheid
   van het beroep verdraagt zich niet met excessieve reclame-uitingen.

 
3. Regels ten aanzien van de verhouding tot de individuele patiënt
3.1
klik hier voor het begin van deze pagina
De Tandprotheticus zal zijn patiënten naar beste vermogen behandelen, adviseren en begeleiden.
3.2
De Tandprotheticus zal geen opdracht aanvaarden die, noch een verzoek inwilligen dat, in strijd is met zijn beroepsethiek.
3.3
Indien duidelijk blijkt dat een vertrouwensrelatie niet langer aanwezig is c.q. ontbreekt, zal de behandelend Tandprotheticus de patiënt aanraden zich binnen een redelijke termijn tot een andere Tandprotheticus te wenden. Totdat een andere Tandprotheticus haar of hem heeft aanvaard, blijft hij verantwoordelijk voor de zorgverlening.
3.4
Wordt gewijzigd.
3.5
De Tandprotheticus zal al hetgeen hem in het kader van de beroepsuitoefening door de patiënt is toevertrouwd, alles wat hij door eigen onderzoek van de patiënt te weten is gekomen en verder alles wat hem in de uitoefening van zijn beroep ter kennis is gekomen, beschouwen als vallend onder zijn verplichting tot beroepsmatige geheimhouding.
3.6
De Tandprotheticus zal op een begrijpelijke wijze de patiënt op de hoogte stellen van de diverse keuzemogelijkheden, waar het gaat om behandeling, en de motieven voor een gegeven advies.
3.7
De Tandprotheticus is er verantwoordelijk voor dat patiënten die onder zijn behandeling zijn, respectievelijk tot zijn praktijk behoren, ook tijdens zijn afwezigheid wegens ziekte, vakantie of in het kader van weekenddiensten, adequate tandprothetische hulp kunnen vinden. Het is de taak van de Tandprotheticus erop toe te zien, dat de beschikbaarheids- en waarnemingsregeling ook in de praktijk goed functioneren.
3.8
De Tandprotheticus garandeert de technische kwaliteit van de door hem bij een patiënt afgeleverde gebitsprothese. De inhoud van deze garantie zal tenminste moeten betreffen dat de prothese bij normaal gebruik minimaal een jaar wordt gegarandeerd op duurzaamheid. De Tandprotheticus zal de patiënt, gedurende deze periode, ontvangen teneinde de klachten kosteloos te verhelpen.
 
4. Regels ten aanzien van de verhouding tot collegae en andere hulpverleners
4.1
klik hier voor het begin van deze pagina
In het belang van goede tandprothetische zorg, ten behoeve van patiënten, zal de Tandprotheticus zich inspannen om met nabije gevestigde collegae een deugdelijke waarnemingsregeling te organiseren. Een Tandprotheticus zal, indien daartoe aanleiding bestaat, bereid zijn eenmalige hulp te verlenen aan een patiënt van een collega.
4.2
Van een Tandprotheticus mag worden verwacht dat hij zich zal onthouden van uitlatingen en activiteiten, welke er kennelijk op zijn gericht om een individuele patiënt, welke in behandeling is bij een collegae, tot de zijne te maken.
 
Tekst; met dank aan de ONT: Organisatie van Nederlandse Tandprothetici