GAMEREVIEW

Review Earth 2150

RTS spellen zijn een populair gerne de laatste tijd, de schappen van de gamewinkels puilen er van uit. Het valt als spellenmaker dan ook niet mee om nog een originele titel te produceren. Ietwat sceptisch installeer ik dus Earth 2150, al helemaal aangezien het spel uitgegeven wordt door Mattel, een bedrijf wat ik eigenlijk aleen maar ken van de Barbiepoppen... Gelukkig moet ik toegeven, na de zoveelste meer-van-hetzelfde-titel is Earth 2150 een geweldige uitzondering, waarschijnlijk wordt dit spel een nieuwe standaard in het gerne.

In het jaar 2150...

Het verhaal van Earth 2150 speelt zich, hoe onverwacht, af in de verre toekomst, inderdaad, in het verre jaar 2150. Na de hongersnoden en de economische problemen brak in 2012 een wereldwijde crisis uit. De Lunar Corporation (LC), de opvolger van de NASA, bouwde een stad die in een baan rond de aarde draait. Aangezien de situatie op de aarde slechter en slechter werd verliet iedereen met genoeg geld de planeet om in de ruimtestad te gaan wonen. Uiteindelijk lag de aarde na een aantal jaar oorlog helemaal in puin, ook alle regeringen waren verwoest, landen bestonden niet meer. Een paar jaar later worden twee nieuwe machten opgericht, de United Civilized States (UCS) en de Eurasian Dynasty (ED).

De UCS is een verbond van een aantal Amerikaanse staten, de ED een verbond tussen Europese en Aziatische landen. Beide grootmachten vergrootten hun terrein steeds verder totdat ze de enige twee grootmachten op aarde waren. Uiteraard konden ze niet samen in vrede leven, een nieuwe oorlog brak uit. In het jaar 2150 komen onderzoekers van de LC erachter dat door deze oorlog de baan van de aarde om de zon veranderd wordt. In een paar jaar zal de afwijking zo groot worden dat de de aarde door de gravitatiekrachten van de zon vernietigd zal worden.

De enige hoop van iedereen op aarde is een totale avacuatie. Aangezien de techniek en al het onderzoek meer op wapens en oorlog was gericht in plaats van ruimtevaart wordt een gigantisch project opgezet. Hiervoor zijn veel grondstoffen nodig en al snel blijkt dat geen enkel ras alleen hiervoor genoeg grondstoffen heeft. Samenwerken is geen optie, dus begint een nieuwe oorlog. De LC mengt zich al snel ook in de oorlog aangezien ze ook materialen van de aarde nodig hebben.

Het grenst aan perfectie

Na een introfilmpje en een briefing kies je de kant van een van de partijen, waarna de oorlog in alle hevigheid losbarst. De briefings zijn gelijk zo\'n beetje het enige minpuntje aan het spel, geen mooie videobriefings zoals bij andere spellen, alleen tekst. De rest van het spel grenst regelmatig aan het perfecte. Allereerst zijn de menu\'s en de spelinterface mooi vormgegeven en prima uitgewerkt. De spelmenu\'s zijn voorzien van allerlei animaties en effecten en de in-game menu\'s zitten overzichtelijk in elkaar. De interface vergt wel wat gewenning door alle opties en mogelijkheden, maar als je er eenmaal aan gewend bent kan je alle dingen erg makkelijk en snel vinden.

De graphics van het spel zelf zijn in een woord adembenemend, je speelt in prachtig 3D werelden waarbij werkelijk aan alles is gedacht. Levensechte lichteffecten, rook, mist en water, Earth 2150 heeft het allemaal en het ziet er ook allemaal bloedmooi uit. De units en gebouwen blinken uit in details en animatie. Rondrijdende trucks deinen mee met de oppervlakte, bij het winnen van grondstoffen zie je de containers met erts over de lopende banden lopen en ook de bouw van nieuwe gebouwen is een erg mooi gezicht. Schade aan je units is natuurlijk ook zichtbaar, vuureffecten en de uiteindelijke explosies zien er geweldig uit. Nadat iets in brand is gevlogen blijft het eerst nog een tijdje naroken, waarna er een zwartgeblakerd wrak blijft liggen.

Nu zou dit opzich al mooi genoeg zijn, maar Earth 2150 heeft meer. Realtime weereffecten bijvoorbeeld, het ene moment schijnt het zonnetje nog, om langzaam over te gaan in een gigantische regenbui, met een realisme waar je depressief van wordt. Ook kent Earth 2150 een dag-en-nacht cyclus, het wordt dus om de zoveel tijd langzaam donker. Automatisch gaan de lichten aan op al je gebouwen en ook je units doen hun koplampen aan, zonsondergang is iedere keer weer indrukwekkend... Om optimaal van al dat moois te genieten kan je de camera bijna helemaal vrij bewegen, je kan rondraaien, in en uitzoomen en ook de hoek van de camera is te veranderen, van top-down tot een zij-aanzicht.

En de gameplay is nog beter...

Grafische kwaliteit is erg mooi, maar nog belangrijker is natuurlijk de gameplay. Het wordt bijna saai, maar ook die grenst aan bijna perfectie. Je kiest een van de drie rassen, die allemaal hun eigen soort units hebben. ED heeft bijvoorbeeld voornamelijk conventionele units als tanks en helicopters, aangezien deze volgens de verhaallijn de beschikken hebben over de oude sovjet-voorraden en arsenalen. De ECD heeft moderne en wat futuristischere units, de LC tenslotte heeft anti-grav zwevende pantservoortuigen. De verschillende units en rassen hebben voor en nadelen, maar utieindelijk zijn de verschillende rassen ongeveer even sterk.

Alle gebruikelijke rts-elementen zoals het delven van grondstoffen, het doen van research en het bouwen van een basis zijn natuurlijk ook in Earth 2150 aanwezig. Nieuw is dat in Eatrh 2150 de oorlog niet alleen bovengronds, maar ook ondergronds kan worden gevoerd, onder het speelveld kan je tunnels aanleggen waar de strijd onverminderd door kan gaan. Niet helemaal nieuw, maar wel erg handig is dat je je units zelf kunt samenstellen uit verschillende onderdelen. Kies een onderstel, wapen en munitie en je hebt een nieuw type unit die je meteen in productie kunt nemen, zo kan je voor iedere missie de perfecte units bouwen. Ook nep-units kan je bouwen om de vijand af te leiden, uiterlijk zijn ze niet van echt te onderscheiden.

Ook in de gameplay is er weer veel aandacht voor detail: Als units bijvoorbeeld op een hoger terrein staan zien ze meer, als je onder dekking van de nacht de vijand aanvalt is het erg handig om je lichten uit te doen, je wordt dan pas veel later ontdekt. Ook een leuk detail is dat je troepem geen onbeperkte munitie hebben, je moet dus zorgen dat je door middel van bijvoorbeeld bevooradingshelicopters zorgt dat er genoeg wordt aangevoerd. Het enige andere kleine minpuntje van het spel is de AI, over het algemeen voldoet hij goed, maar er zitten wat vreemde kuren in, units raken bijvoorbeeld soms de weg kwijt als je ze over een wat grotere afstand verplaatst, een deel van je troepen stopt dan ergens halverwege. Hopelijk komt er voor dat typische probleem een keer een patch uit.

Kortom

Earth 2150 is het eerste spel wat een bijna-perfecte gameplay en prachtige graphics met elkaar combineert, het is een echte aanrader voor iedereen die ook maar een beetje van strategiespellen houdt. Earth 2150 is een nieuwe standaard voor het RTS gerne en zal absoluut een klassieker worden. En dan vergeet ik zelfs nog te melden dat er een prachtige missie-editor bijgeleverd wordt en de muziek ook al prima klinkt.

Lees je dit nu nog steeds?? Ren naar die spellenwinkel en kopen dat spel! Goed nieuws voor de nu al verslaafden: wegens het enorme succes van dit spel in Duitsland, waar het al even geleden is uitgebracht, er wordt hard aan een hele serie opvolgers gewerkt...

Overzicht
 

Gameplay
IJzersterke gameplay met alle standaard RTS elementen plus een aantal vernieuwende toevoegingen

9

Graphics
Prachtige effecten, veel animatie en details. Nog mooier kan bijna niet...

9

Geluid
Sfeervolle muziek die zich aanpast aan omstandigheden en 3D geluid, erg mooi.

8

Multiplayer
Uitgebreid en goed verzorgt

8

Levensduur
Alle afwisselende missies heb je voorlopig nog niet uitgespeeld, met de missie-editor en multiplayer hou je het wel uit tot Earth 2160...

9

Totaal
De nieuwe standaard in RTS spellen.

9

Info

Staff review


Platform
PC

Game
Earth 2150

Uitgever
Mattel Interactive

Ontwikkelaar
SSI

Genre
Strategie

Aantal spelers
1

Extra