Het mag duidelijk
zijn, ik ben van beroep vrachtautochauffeur. Alleen rijd ik
niet met zo'n mooie truck als op de foto. Ik rijd zelf met
een Mercedes
1938 LS
en trek hiermee een bulkoplegger waarmee poedervormige
grondstoffen worden vervoerd. Dit zijn met name cement, kalk
en vliegas (restproduct van kolenverbranding). Deze
producten worden vervoerd naar betoncentrales,
electriciteitscentrales en cementfabrieken. Mijn trekker
heeft 380 PK, een maximaal totaalgewicht van 50 ton (in
Nederland), een leeggewicht van 14 ton en dus een nuttig
laadvermogen van 36 ton. Het dieselverbruik van de trekker
is ongeveer 33 liter per 100 km. oftewel 1 op 3 km. en om
nou niet van tankstation naar tankstation te hoeven rijden
heeft de trekker een dieseltank van 400
liter. Wij rijden bij
onze firma naar de Benelux, Duitsland en een enkele keer
naar Frankrijk alwaar de vervoerde producten bij de klant
gelost kunnen worden d.m.v. een eigen compressor in een silo
met filters om het stoffen tijdens het lossen te voorkomen.
Door die eigen compressor aan boord ben ik dus helemaal
self-supporting. Daar ook wij als
chauffeurs maar gewoon mensen zijn, in tegenstelling tot wat
sommige mensen denken, gaan wij na een lange dag werken
zorgen voor het "natje" en het "droogje" en onze
persoonlijke verzorging. Dit doen wij in chauffeurscafe's
die her en der verspreid liggen in den lande. Slapen doen
wij dan in de cabine waar het bedje weer gespreid ligt (mits
we 's avonds niet thuis komen natuurlijk). Kijk ook maar
eens op mijn
favoriete links-page
voor meer info over trucks, truckstops en truckmerken.
Harry Strijkers
strijker@cuci.nl
Date Last Modified: 4-10-98
Copyright 1998