Verslag Stembijeenkomst

Diegenen die officieel op de startnotitie van december 1995 hebben gereageerd hebben van Rijkswaterstaat een uitnodiging ontvangen om aan de stembijeenkomsten deel te nemen. Verder heeft Rijkswaterstaat diverse omwonenden, buurt- en belangenverenigingen uitgenodigd. Naar aanleiding van een artikel in Dagblad de Limburger van 22 maart 1996 kon verder iedereen die interesse had zich opgeven om aan de bijeenkomsten deel te nemen.
Uiteindelijk hebben 83 mensen deelgenomen (30 als omwonenden en 53 voornamelijk als weggebruiker). De betrokkenheid was zeer verschillend: zakenrijders, privé-rijders, verenigingen, buurtplatforms, goederenvervoer, Stadsbus Maastricht, fietsersbond, etc. In groepjes van ongeveer 8 personen werd er onder professionele leiding gebrainstormd over alle problemen die er in dat groepje bestonden ten aanzien van de huidige traverse. Bij menigeen was het gevoel dat er "een hoop uitgekomen was". Iedere deelnemer kon door middel van punten aangeven welke problemen voor hem of haar het belangrijkst zijn. Per groep is verslag gedaan van de resultaten en alle resultaten bij elkaar geven duidelijk aan dat de ondervonden problemen (40 in getal) zijn te clusteren in 3 hoofdproblemen:
  1. overlast voor omwonenden
  2. stagnerende doorstroming van het doorgaande en het lokale verkeer
  3. de verkeersveiligheid
Deze drie hoofdproblemen hebben de basis gevormd voor de Agorabijeenkomsten. Een ander belangrijk knelpunt dat naar voren is gekomen is de besluitvorming: menigeen vindt de besluitvorming tamelijk tijdrovend en weinig creatief aangezien onder andere het in 1982 genomen besluit niet is uitgevoerd (het besluit van de minister van 13-1-1982, waarbij werd uitgegaan van een verdiepte ligging van de bestaande traverse, is volgens de Tracéwet als vervallen te beschouwen omdat de uitvoering niet is gestart binnen 10 jaar na de eerste opneming in het uitvoeringsprogramma). Rijkswaterstaat zal dit knelpunt duidelijk aan de betreffende instanties kenbaar maken echter het is geen knelpunt waarvoor in de tracé/mer-studie oplossingen kunnen worden gegeven. De top tien van knelpunten was als volgt:
1Geluid- en stankoverlast
2Stagnerende verkeersdoorstroming
3Traverse ongeschikt voor doorgaand verkeer
4Trage en inadequate besluitvorming
5Onveilige oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers
6Te veel kruispunten en oversteekplaatsen
7Onveilige situaties op gelijkvloerse kruisingen
8Traverse doorsnijdt de oost-west verbindingen
9Slechte verkeersafwikkeling op toe- en afvoerwegen
10Afstelling verkeerslichten ten nadele van kruisend verkeer

C. van den Ende/A. Vesseur


Open Plan proces

Nadere Informatie over de vereniging



Terug naar de hoofdpagina