Noujoum Raï Raï vindt zijn oorsprong in de traditionele Bedoeïnenmuziek uit Algerije. In de zestiger jaren werd deze muziek door de toenemende urbanisatie letterlijk meegenomen naar de grote steden en verspreidde zich over heel Noord-Afrika.
Raï (= opinie) werd dé spreekbuis van de Noord-Afrikaanse jongeren en veroorzaakte een kleine revolutie in de van oorsprong traditionele Islamitische wereld. Maatschappelijke problemen zoals woningnood en klasseverschillen en taboes als liefde en alcoholgebruik werden centrale thema's in de Raï-muziek. Door de toenemende politieke spanningen verkasten veel Algerijnse Raï-muzikanten naar Europa.
Grote namen als Khaled en Cheb Mami uit Algerije en Cheb Kader uit
Marokko zorgden vanuit hun nieuwe thuisbasis Parijs dat de Raï ook buiten
Noord-Afrika enorm populair werd door er steeds meer 'Westerse' stijlen in te
vermengen. Onder hun invloed ontstaan ook in Europa tal van goede Raï-orkesten die hun stijl overnemen en verder verfijnen.
Arabische, Marokkaanse en Spaanse muziek maar ook Reggae, R&B, Hip hop,
Funk en zelfs Latin klinken vaak door in de Raï van tegenwoordig, die zich
daardoor tot een uiterst dansbare muziekvorm heeft ontwikkeld, meer
toegankelijk voor 'Westerse' oren.
Noujoum Raï
De belangrijkste exponenten van de 'Europese' Raïbands zijn Orchestre
National de Barbes en Sawt-El-Atlas uit Frankrijk en Noujoum Raï uit
Nederland.
Noujoum Raï, de band van de Marokkaanse broers Khelifi is op dit moment de meest succesvolle Raï-formatie in de Benelux en heeft op vrijwel alle grote festivals en wereldmuziekpodia gestaan.
Sinds kort is van de band een schitterende nieuwe cd (Noujoum Raï - 'SEC')
op de markt die overal goede kritieken krijgt en nu al 'grijsgedraaid' is op Q-Radio, dé Nederlandse wereldmuziekzender. Stichting Wereldmuziek in
Limburg is dan ook bijzonder blij dat Noujoum Raï vanavond op het podium staat in Theater Landgraaf.
Noujoum Raï: indringende Arabische zang, opzwepende ritmes van de derbouka, drums en bas, heftige riffs en solo's van de blazers en toetsenman; een stuwende band die flink op de heupen werkt.
Zondag 14 maart
Van 13.00 tot 14.00 uur kunt u genieten van een muziekdocumentaire over
Raï-muziek uit de serie "Under African skies".
Van 14.30 tot 17.00 uur staat de Oriëntaalse buikdans
centraal. Stichting Wereldmuziek in Limburg is bijzonder trots
dat Europa's beste en succesvolste buikdanseres
SHAHRAZAD vanmiddag aanwezig zal zijn.
Samen met AÏCHA, buikdanslerares uit Landgraaf, voert
SHAHRAZAD u door de wereld van de Oriëntaalse buikdans.
M.b.v. onder meer video en dansuitvoeringen zullen beide danseressen u
wegwijs maken in de mystieke geschiedenis van o.a. de Marokkaanse
huwelijksdans, de Egyptische stokdans, baladi en de klassieke buikdans.
Beide danseressen zullen ongetwijfeld voor een inspirerende middag zorgen.
Zelden is er gelegenheid om zoveel achtergrondinformatie en geschiedenis te
horen en te zien, over deze toch vaak met vooroordelen bestempelde dans.
"Oriëntaalse dans is een reinigend ritueel, een eenvoudige en eerlijke manier
voor vrouwen om moedig, sterk en meelevend te blijven, om verder te leven,
vechten en groeien, zonder ooit het geloof in de liefde en
creativiteit te verliezen." (Nelly Mazloum)
Ook is er een oriëntaalse markt met o.a. buikdanskleding,
buikdansartikelen (te kijk en te koop), henna painting en
Marokkaanse hapjes.
Raï-muziek stond er geprogrammeerd. Hoewel ik al een enkele Raï CD en ook wat
andere Arabische muziek bezit, wist ik toch niet wat mij te wachten stond, ik was nog
nooit op een Raï-concert geweest.
Alleen al de opkomst van Noujoum Raï was een spektakel waarbij de muzikanten met
alle mogelijke percussie-instrumenten het podium betraden, later bleek dit vaker terug
te komen wat elke keer tot sensatie leidde.
Bij het tweede nummer "Madanit" kwam de zanger Kadir Amri erbij die meteen een
energie, beweeglijkheid en uitstraling tentoonspreidde zodat het publiek
volledig bij het concert betrokken werd.
De ritmesectie van Rachid en Samir Khelifi en Marco Silawanebessy (drum,
percussie, bass) was perfect strak en vormde zo een goede basis voor de soms
merkwaardige ritmes die echter na even opletten toch dansbaar bleken. Ook op de
achtergrond maar een enkele keer in het middelpunt was Jan Wouter Oostenrijk op
opvallende gitaar.
Meer op de voorgrond stond Hatim Khelifi met keyboards, heel erg in het
oogspringende Rabih Khelifi op derbouka en de gedreven en soms komische maar
absoluut strakke blazers George Pancras en Janfie van strien (trompet en sax).
Met Kadir als gangmaker werd het een feest waar niemand genoeg van kreeg.
Een publiekshoogtepunt was de klassieker Hada Raykoum. De band had er zoveel
zin in dat ze nog enkele ruime toegiften gaven.
Van het begin tot het einde een gedreven concert waarvan je toch weer even moest
bijkomen. Een van de betere concerten die wij tot nu toe hebben gehad en een band
die klaar is voor het grotere werk. Op zondag stond Oriëntaalse buikdans op het programma
Een mooi concept van informatie en show die iedereen aan te bevelen is.
René Vek
Meer informatie? Stuur een e-mail aan vek@cuci.nl - of meld u aan op de mailing list
Hatim Khelifi
keyboards, vocals
Rachid Khelifi
drums
Samir Khelifi
percussion
Rabih Khelifi
derbouka
Kadir Amri
vocals
Marco Silawanebessy
bass
George Pancras
trumpet
Janfie van strien
saxes
Jan Wouter Oostenrijk
guitar
Op zondag 14 maart staat Noord-Afrika verder in the picture.
Oriëntaalse buikdans
VERSLAG
In een theater dat was uitgedost als een binnenplaats van een paleis ergens in
Marokko (Elly Schoffelen had zichzelf overtroffen met de aankleding) werd een
Noord-Afrikaanse maaltijd reserveerd die volgens de aanwezige Marrokanen niet
door een Nederlander gemaakt kon zijn (fes af, Piet).
Ze hebben sinds kort ook een mooie eigen Homepage op http://huizen.dds.nl/~norai
Gepresenteerd door Aïcha en Shahrazad werd het publiek meegenomen door de
geschiedenis van de diverse dansen vanaf de god Ra t/m de moderne buikdans.
Mondelinge uitleg (kan iets vlotter) mooi afgewisseld met videobeelden en optredens.
Een aandachtige en muisstille zaal raakte geboeid van de verhalen en kon genieten
van de optredens waarbij als spektakelstuk een gastbuikdanseres een dans
vertoonde met een schaal brandende kaarsen op het hoofd. Zelfs de kleinere gasten
hingen met open mond aan het podium.
terug naar vorige Activiteiten pagina
terug naar de swil homepage